دریافت خسارت آتشسوزی هتل (وثیقه بانک) از طریق هیأت کارشناسی

محتوای جدول

الف) خلاصه پرونده :

  • نوع بیمه نامه : آتشسوزی مرهونات بانکی (هتل)
  • موضوع و ارزش مورد بیمه  : هتل ۴,۵۷۵,۰۰۰,۰۰۰ ریال
  • پوشش های بیمه نامه :  انفجار،صاعقه ، زلزله
  • علت حادثه طبق گزارش مقامات صلاحیتدار: اتصال سیم برق و بروز آتشسوزی
  • میزان خسارت ارزیابی شده در زمان حادثه :  به ۸۰% ارزش ساختمان مورد بیمه خسارت وارد گردیده است .
  • میزان خسارت پرداختی شرکت بیمه قبل از انجام مشاوره با گروه مشاورین “آفرینش “:  شرکت بیمه طی یک فقره چک مبلغ ۱,۵۸۸,۰۰۰,۰۰۰ ریال به بانک عامل پرداخت نموده است .

ب) دلایل عدم پرداخت کامل خسارت توسط شرکت بیمه :

  1. صدور گواهی بیمه یک ماه بعد از تاریخ حادثه صورت پذیرفته است !
  2. پرداخت حق بیمه ۲ ماه بعد از تاریخ حادثه پرداخت گردیده است !
  3. اعلام خسارت ۳ ماه بعد از وقوع حادثه صورت پذیرفته است !
  4. نرخ حق بیمه پرداختی یک سوم حق بیمه واقعی بوده است! ( نرخ منزل مسکونی پرداخت گردیده است)

ج) شرح موضوع :

  • بیمه گذار بمنظور دریافت وام هتل خودرا بعنوان وثیقه در اختیار بانک قرار می دهد.
  • بانک به موجب یک قرارداد کلی تمامی وثایق مشتریان خودرا نزد شرکت بیمه، بیمه می نماید.
  • بعد از وقوع حادثه ،شرکت بیمه صرفاَ بمنظور حفظ روابط حسنه خود با بانک مبلغ ۱,۵۸۸,۰۰۰,۰۰۰ ریال به ذینفع بیمه نامه پرداخت می نماید.
  • بانک طی مکاتبات متعدد از شرکت بیمه تقاضای رعایت حقوق زیاندیده (هتل) را می نماید.
  • شرکت بیمه از ارائه هرگونه پاسخ به بانک و زیاندیده خودداری می نماید.
  • زیاندیده (هتل) اقدام به طرح شکایت از شرکت بیمه در بیمه مرکزی ایران می نماید.
  • واحد بازرسی و رسیدگی به شکایت بیمه مرکزی طی پیگیری های متعدد از شرکت بیمه تقاضای مستندات عدم پرداخت رانموده و نهایتاَ به زیاندیده اعلام می نماید که خسارت غیرقابل پیگیری و پرداخت می باشد!!!

اقدامات گروه مشاورینئ ” آفرینش “پس از عقد قرارداد

  • زیاندیده با ارائه خدمات مشاوره کارشناسان این گروه اقدام به طرح دادخواست غیرمالی در یکی از محاکم دادگاههای حقوقی شعهر تهران بر علیه بیمه گر می نماید .
  • کارشناس مشاور (گروه مشاورین  آفرینش) بعنوان داور زیاندیده (هتل) به دادگاه معرفی می گردد
  • شرکت بیمه نیز اقدام به معرفی کارشناس (داور) به دادگاه می نماید.
  • کارشناس دفتر گروه مشاورین آفرینش بیمه از حضور در جلسات داوری خودداری نموده و بهانه های متعددی را مطرح می نماید.
  • با راهنمایی مشاور، زیاندیده از دادگاه تقاضای معرفی کارشناس دیگری را بعنوان سرکارشناس می نماید .
  • سرکارشناس مورد تائید دادگاه انتخاب و معرفی می گردد
  • با نشست و توافق کارشناس منتخب دادگاه و کارشناس منتخب زیاندیده(هتل) رأی کارشناسی صادر می گردد.
  • شرکت بیمه به عدم حضور کارشناس خود در جلسه داوری اعتراض می نماید.
  • اعتراض شرکت بیمه توسط قاضی دادگاه پذیرفته نمی شود.
  • رأی دادگاه بدوی صادر می گردد.
  • شرکت بیمه به رأی صادره براساس نظریه کارشناسان (۲ نفره) به دادگاه تجدید نظر اعتراض می نماید.
  • رأی دادگاه تجدید نظر در تائید رأی دادگاه بدوی و تائید نظریه ۲ کارشناس منتخب زیاندیده( هتل) و کارشناس منتخب داوری صادر می گردد.
  • شرکت بیمه از پرداخت خسارت با وجود آراء صادره خودداری می نماید .
  • زیاندیده از دادگاه تقاضای اجرائیه می نماید .
  • اجرائیه برای شرکت بیمه جهت پرداخت خسارت به زیاندیده صادر می گردد.

نتیجه :

نهایتاَ مبلغ ۸۹۱،۳۲۸،۰۳۲،۲ ریال بابت اصل خسارت پرداخت نشده ، مبلغ ۵۷۷،۱۴۶،۴۰ ریال بابت هزینه دادرسی و مبلغ ۸۶۶،۹۶۹،۷۲ ریال بابت حق الوکاله وکیل و مبلغ ۲۱۷،۷۶۲،۶۱۰،۱ ریال بابت خسارت تأخیر تأدیه (تأخیر در پرداخت خسارت) در وجه زیاندیده (هتل) پرداخت گردید.