الف) خلاصه پرونده :
- نوع بیمه نامه : آتشسوزی مرهونات بانکی (هتل)
- موضوع و ارزش مورد بیمه : هتل ۴,۵۷۵,۰۰۰,۰۰۰ ریال
- پوشش های بیمه نامه : انفجار،صاعقه ، زلزله
- علت حادثه طبق گزارش مقامات صلاحیتدار: اتصال سیم برق و بروز آتشسوزی
- میزان خسارت ارزیابی شده در زمان حادثه : به ۸۰% ارزش ساختمان مورد بیمه خسارت وارد گردیده است .
- میزان خسارت پرداختی شرکت بیمه قبل از انجام مشاوره با گروه مشاورین “آفرینش “: شرکت بیمه طی یک فقره چک مبلغ ۱,۵۸۸,۰۰۰,۰۰۰ ریال به بانک عامل پرداخت نموده است .
ب) دلایل عدم پرداخت کامل خسارت توسط شرکت بیمه :
- صدور گواهی بیمه یک ماه بعد از تاریخ حادثه صورت پذیرفته است !
- پرداخت حق بیمه ۲ ماه بعد از تاریخ حادثه پرداخت گردیده است !
- اعلام خسارت ۳ ماه بعد از وقوع حادثه صورت پذیرفته است !
- نرخ حق بیمه پرداختی یک سوم حق بیمه واقعی بوده است! ( نرخ منزل مسکونی پرداخت گردیده است)
ج) شرح موضوع :
- بیمه گذار بمنظور دریافت وام هتل خودرا بعنوان وثیقه در اختیار بانک قرار می دهد.
- بانک به موجب یک قرارداد کلی تمامی وثایق مشتریان خودرا نزد شرکت بیمه، بیمه می نماید.
- بعد از وقوع حادثه ،شرکت بیمه صرفاَ بمنظور حفظ روابط حسنه خود با بانک مبلغ ۱,۵۸۸,۰۰۰,۰۰۰ ریال به ذینفع بیمه نامه پرداخت می نماید.
- بانک طی مکاتبات متعدد از شرکت بیمه تقاضای رعایت حقوق زیاندیده (هتل) را می نماید.
- شرکت بیمه از ارائه هرگونه پاسخ به بانک و زیاندیده خودداری می نماید.
- زیاندیده (هتل) اقدام به طرح شکایت از شرکت بیمه در بیمه مرکزی ایران می نماید.
- واحد بازرسی و رسیدگی به شکایت بیمه مرکزی طی پیگیری های متعدد از شرکت بیمه تقاضای مستندات عدم پرداخت رانموده و نهایتاَ به زیاندیده اعلام می نماید که خسارت غیرقابل پیگیری و پرداخت می باشد!!!
اقدامات گروه مشاورینئ ” آفرینش “پس از عقد قرارداد
- زیاندیده با ارائه خدمات مشاوره کارشناسان این گروه اقدام به طرح دادخواست غیرمالی در یکی از محاکم دادگاههای حقوقی شعهر تهران بر علیه بیمه گر می نماید .
- کارشناس مشاور (گروه مشاورین آفرینش) بعنوان داور زیاندیده (هتل) به دادگاه معرفی می گردد
- شرکت بیمه نیز اقدام به معرفی کارشناس (داور) به دادگاه می نماید.
- کارشناس دفتر گروه مشاورین آفرینش بیمه از حضور در جلسات داوری خودداری نموده و بهانه های متعددی را مطرح می نماید.
- با راهنمایی مشاور، زیاندیده از دادگاه تقاضای معرفی کارشناس دیگری را بعنوان سرکارشناس می نماید .
- سرکارشناس مورد تائید دادگاه انتخاب و معرفی می گردد
- با نشست و توافق کارشناس منتخب دادگاه و کارشناس منتخب زیاندیده(هتل) رأی کارشناسی صادر می گردد.
- شرکت بیمه به عدم حضور کارشناس خود در جلسه داوری اعتراض می نماید.
- اعتراض شرکت بیمه توسط قاضی دادگاه پذیرفته نمی شود.
- رأی دادگاه بدوی صادر می گردد.
- شرکت بیمه به رأی صادره براساس نظریه کارشناسان (۲ نفره) به دادگاه تجدید نظر اعتراض می نماید.
- رأی دادگاه تجدید نظر در تائید رأی دادگاه بدوی و تائید نظریه ۲ کارشناس منتخب زیاندیده( هتل) و کارشناس منتخب داوری صادر می گردد.
- شرکت بیمه از پرداخت خسارت با وجود آراء صادره خودداری می نماید .
- زیاندیده از دادگاه تقاضای اجرائیه می نماید .
- اجرائیه برای شرکت بیمه جهت پرداخت خسارت به زیاندیده صادر می گردد.
نتیجه :
نهایتاَ مبلغ ۸۹۱،۳۲۸،۰۳۲،۲ ریال بابت اصل خسارت پرداخت نشده ، مبلغ ۵۷۷،۱۴۶،۴۰ ریال بابت هزینه دادرسی و مبلغ ۸۶۶،۹۶۹،۷۲ ریال بابت حق الوکاله وکیل و مبلغ ۲۱۷،۷۶۲،۶۱۰،۱ ریال بابت خسارت تأخیر تأدیه (تأخیر در پرداخت خسارت) در وجه زیاندیده (هتل) پرداخت گردید.