وکیل بیمه ای / کارشناس رسمی در امور بیمه

محتوای جدول

در این نوشته می خواهیم به این سئوالات  پاسخ دهیم که :
برای انجام هرچه بهتر امور بیمه ای خود (بیمه های تجاری) از خدمات چه اشخاص و یا سازمان هایی استفاده نماییم  ؟
وکلا و کارشناسان مستقل و توانمند بیمه ای در کشور چه کسانی هستند ؟
بازاریاب بیمه، نماینده شرکت بیمه، کارگزار بیمه، کارشناس شرکت بیمه، مشاور بیمه، ارزیابان خسارت بیمه، وکیل بیمه ای یا … ؟

پس توصیه می کنیم این نوشته را تا پایان مطالعه فرمایید :

ظریفی می گفت وضعیت فعلی صنعت بیمه کشور عبارتست از : اقیانوسی به عمق یک وجب !!!

توضیح اینکه در حال حاضر شرکتهای بیمه و عناصر فعال در صنعت بیمه بیشتر از نظر کمی افزایش یافته اند و متاسفانه اهمیت کمتری به کیفیت داده شده است !

این نوع نگاه اگرچه اندکی غیر منصفانه به نظر می آید اما با نگاه کلی و سریع می توان تا حدودی صاحبان چنین عقیده ای را محق دانست. چرا که از نظر تنوع و کیفیت پوشش های بیمه ای خدمات قابل توجهی در جلب نظر مصرف کننده ( بیمه گذار ) به چشم نمی خورد …تقریبا ” همان پوشش ها … همان نرخهای سابق و همان سیستم های قدیمی فروش و نهایتا همان نگاه توام با سوء ظن به مشتریان خسارت دیده …

اما در سالیان اخیر بیمه گذاران و متقاضیان پوشش های بیمه ای با انجام تعاملات تجاری و بازرگانی با داخل و خارج کشور و یا گذراندن دوره های مرتبط با حقوق و قوانین بیمه و مطالعات بیمه ای، تجربیات ارزنده ای بدست می آورند که در پاره ای موضوعات بیمه ای خصوصا “در ارائه مفهوم جدید حقوق بیمه” و یا نوع تکالیف و وظایف شرکتهای بیمه حتی از کارشناسان کم تجربه شرکتهای بیمه نیز پیشی می گیرند.

تا جایی که بعضی از شرکتهای بیمه ای بجای استقبال از نظرات این قشر از مشتریان، آنان را در گروه مشتریان مشکوک قرار داده و حتی از ارایه پوشش بیمه به اوخوداری می نمایند ! اما نباید از نظر دور داشت که در این وضعیت خاص برای مشتریان بیمه ای که به دنبال پوششهای مناسب جهت بهره مندی از نوعی امنیت اقتصادی و تجاری هستند. بازار آشفته و خطرناکی را بوجود آورده و گاهاً آنان برای گذر از این مرحله باید شرایط سختی را تجربه نمایند .

به راستی در این گستردگی ، انتخاب پوشش بیمه ای و شرکت بیمه مناسب (از بین 31 شرکت) کار بسیار دشواری است .

اگرچه به ظاهر در ایجاد تغییر در انواع پوشش تحولی بنظر نمی رسد اما در ایجاد شرایط سخت تر و فنی تر در ماهیت بیمه نامه ها با هدف محدود کردن امتیازات بیمه گذاران (خریداران بیمه نامه) گاها” تغییرات بسیار شگفت انگیز و غیر حرفه ای نیز به چشم می خورد که حتی از دیدگان نهاد های نظارتی دور می ماند .

اما نکته جالب تر اینکه به منظور تبیین و کنترل فعالیت شرکتهای بیمه ای همپای افزایش کمی موسسات بیمه ای، مقررات جدید و فراوانی توسط نهادهای قانونی وضع می شود که بسیاری از آنها حتی از دید پژوهشگران نیز دور می ماند. چه رسد به مشتریان معمولی .

مهمترین مقررات بیمه ای کشور توسط شورای ده نفره ای بنام شورایعالی بیمه کشور وضع می شود. این مصوبات در روزنامه رسمی کشور درج نمی گردد و تنها مرجع دسترسی به این مصوبات مهم سایت بیمه مرکزی ایران می باشد . البته هر فرد معمولی بدون آشنایی از نحوه طراحی سایت بیمه مرکزی ایران  نیز نمی تواند به آسانی بدین مقررات دست یابد.

در این میان تکلیف بیمه گذاران جهت بهرمندی از مناسبترین خدمات بیمه چیست؟ بدیهی است حضور مشاوران اقتصادی و حقوقی حرفه ای در پیشبرد اهداف سازمانها و شرکتهای  تجاری بسیار با اهمیت می باشد

  • ساده ترین گزینه برای بهره گیری از خدمات بیمه های بازرگانی استفاده از مشاوره نمایندگان شرکتهای بیمه می باشند. از نظر ما دریافت این نوع مشاوره برای مشتریان بزرگ و آگاه، کامل و مفید نیست . چرا که نمایندگان شرکتهای بیمه ای صرفا” مجاز به ارائه پوششهای بیمه ای تایید شده شرکتهای بیمه ای خود می  باشند و از تمامی امتیازات سایر شرکتهای بیمه یا محدویتهای شرکت بیمه خود مطلع نمی باشند. حتی گاهاًَ نمایندگان یک شرکت از بخشی از پوششهای مفید برای مشتریان خود که توسط شرکت هایشان ارائه می شود نیز بی اطلاع هستند.

برای نمونه از یک گروه ۱۲۰ نفره نمایندگان یک شرکت بیمه قدیمی و با سابقه سوال شد که کلیه پوششهای تبعی بیمه آتشسوزی مرتبط با برف را نام ببرید. که در پاسخ فقط ۲ نفر از آنان از تفاوت پوشش سنگینی برف با پوشش ضایعات برف و باران مطلع بودند!

بعبارتی بقیه اصلا” نمی دانستند که پوشش سنگینی برف  پوششی مجزا با حق بیمه مجزاست بلکه تصور می نمودند که خسارات ناشی از سنگینی برف در دل پوشش ضایعات برف باران می باشد… البته شما هم می توانید این تست ساده را از نماینده بیمه ای خود بعمل آورید …

  • بازاریابان بیمه ای فعال در صنعت بیمه کشور نیز عمدتا “‌ کسانی هستند که یا فعلا” ‌صلاحیت اخذ پروانه نمایندگی از یک شرکت بیمه را ندارند و یا هیچگاه صلاحیت لازم را بدلیل وجود مقررات خاص بیمه ای کسب نخواهند کرد . چرا که تجربه نشان می دهد تمامی کسانی که بتوانند پروانه نمایندگی کسب نمایند به سرعت اقدام به این این عمل خواهند نمود. لازم به یادآوری است که شرکتهای بیمه هنوز نتوانسته اند دوره های آموزشی ویژه ای را برای بازاریابان خود ( غیر از نمایندگان) اجرا نمایند.
  • کارگزاران بیمه در کشور ما: معمولا” با بدلیل مشکلات بورکراسی موسسات بیمه ای صرفاً با چند شرکت بیمه خاص فعالیت می نمایند و عملاً از برقراری ارتباط با تمامی شرکتهای بیمه ای بنابه دلیل فوق و سایر دلایل غیر قابل ذکر خوداری می نمایند.
  • گاهی با افراد یا موسساتی مواجه می شویم که با عنوان مستقل بودن خود را مشاوره بیمه ای معرفی می نمایند . اولین سئوالی که باید از این دسته مشاوران نمود اینکه در حال حاضر چه نوع ارتباطی با شرکتهای بیمه ای کشور دارند؟ آیا در صورت تقاضای شرکتهای بیمه به همکاری ، برای آنان نیز انجام خدمت می نمایند؟
  • بنظر شما کارمند یک شرکت بیمه یا کارشناسی که برای شرکتهای بیمه فعالیت نموده و اظهار نظر کارشناسی می نماید و یا نماینده بیمه ای اعم از بازنشسته سابق یا فعال فعلی می تواند یک مشاوره جامع ، کامل و مستقلی را برای یک بیمه گذار ارائه نماید؟

البته استثناء هم وجود دارد اما آنچه به تجربه ما دریافته ایم این است که یافتن یک تیم مستقل کارشناسی بدون هرگونه وابستگی به شرکتها یا موسسات بیمه ای و مطلع از قوانین و مقررات روز بیمه ای در این شرایط پر فراز و نشیب صنعت بیمه ای کشور بسیار سخت است…

با همه این اوصاف ؛ انتخاب با شماست …

یافتن مشاوران و وکلا بیمه ای مستقل و توانمند در صنعت بیمه غیر ممکن نیست …

برای شروع می توانید  سوالات زیر را از خود بپرسید :

  • آیا بیمه نامه ای که در حال حاضر خریداری نموده ام تمامی خطرات مورد نظرم را تحت پوشش قرار داده است؟
  • آیا مشاوره بیمه ای من می تواند نقش فردی با دانش، بی طرف و مستقلی ایفا نماید ؟
  • آیا بیمه گر (شرکت بیمه) مناسبی را برای خرید بیمه نامه انتخاب کرده ام ؟
  • ..