آیین نامه راهنمایی و رانندگی
آیین نامه راهنمایی و رانندگی
هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۸/۳/۱۳۸۴ بنا بـه پیشنهاد مشترک وزارتخانههـای راه و ترابری و کشور و به استناد بند (۴) ماده(۱۸) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب ۱۳۸۰ ـ آییننامه راهنمایی و رانندگی را به شرح زیر تصویب نمود:
فصل اول ـ تعریفها
ماده ۱ـ اصطلاحاتی که در این آییننامه، دستورالعملها و پیوستهـای مربوط بهکار رفتهاند، دارای معانی مشروح زیر میباشند:
۱ـ آزادراه:
آزادراه به راهی گفته میشود
که حداقل دارای دو خط اتومبیل رو و یک شانه حداقل به عرض سه متر برای هر طرف رفت و برگشت بوده
و دو طرف آن به نحوی محصور بوده و در تمام طول آزادراه از هم کاملاً مجزا باشد
و ارتباط آنها با هم تنها بهوسیله راههای فرعی که از زیر یا بالای آزادراه عبور کند تأمین شود و هیچ راه دیگری آن را قطع نکند.
۲ـ ابطال گواهینامه:
سلب اعتبار قانونی گواهینامه رانندگی.
۳ـ اتومبیل:
هر نوع خودرو که لااقل دارای دو چرخ در جلو و دو چرخ دیگر در عقب بوده و برای حمل بار یا انسان به کار رود.
۴ـ اتومبیل آموزشی:
خودرویی است که برای آموزش رانندگی اختصاص داده شده
و باید دارای دو پدال کلاچ و دو پدال ترمز، دو آیینه، تابلوی ویژه روی سقف و علایم مشخص روی بدنه
و متعلق و یا تحت پوشش یکی از آموزشگاههای مجاز آموزش رانندگی باشد.
۵ـ اتومبیل مدارس:
خودرویی جمعی است که برای رفت و آمد دانشْآموزان مدارس اختصاص داده شده است و دارای رنگ و علایم مشخصکننده میباشد.
۶ـ ارتفاع چراغ:
فاصله مرکز چراغ خودرو بدون بار یا مسافر تا کف راه.
۷ـ اعتبار برگ معــاینه فنی: زمــان درج شده در متن برگ معـاینه فنی وسیلهنقلیه است.
۸ـ اوراق کردن وسیلهنقلیه: عبارت است از جداکردن قطعات اصلی وسیلهنقلیه، امحای شمارههای شناسایی (در مورد شاسی به صورت برش) و بریدن سقف یا ستونهای اتاق و یا پرس اتاق آن و فک و اخذ پلاکها و ابطال اسناد مربوط.
۹ـ ایستادن: ایست وسیلهنقلیه در زمان کوتاه.
۱۰ـ ایستادن ممنوع (توقف مطلقاً ممنوع): ایست وسیلهنقلیه برای هر مدت ممنوع است.
۱۱ ـ بارکش: هر نوع خودرویی که برای حمل بار ساخته شده است و دارای انواع زیر است:
الف ـ کامیون: وسیلهنقلیه موتوری باری که قسمت بارگیر آن به صورت پیوسته بهکشنده متصل است. کامیونها به طور کلی با وضعیت حداقل دو محور وجود داشته و ظرفیت حمل ۶ تن بار و بیشتر دارند.
الف ـ ۱: کامیون اتاقدار: کامیونی که حداکثر ارتفاع دیواره مقاوم اتاق بار آن از کف اتاق ۵/۱ متر باشد.
الف ـ ۲ـ کامیون لبهدار: کامیونی که حداکثر ارتفاع دیواره مقاوم اتاق بار آن از کف اتاق ۸۰ سانتیمتر باشد.
الف ـ ۳ـ کامیون تیغهدار: کامیونی که قسمت بار آن به وسیله تیغهای طولی به دو نیمه مساوی تقسیم شده باشد.
الف ـ ۴ـ کامیون کفی: کامیونی که قسمت بار آن دیواره نداشته باشد.
الف ـ ۵ ـ کامیون سقفدار (مسقف): کامیونی که قسمت بار آن به صورت محفظه سرپوشیده ساخته شده است.
الف ـ ۶ ـ کامیون یخچالدار: کامیون سقفداری که قسمت بار آن دارای تجهیزات سردکننده باشد.
الف ـ ۷ـ کامیون تانکر (باری مخزنی): کامیونی که قسمت بار آن به صورت مخزن بسته و برای حمل انواع مایعات ساخته شده است.
الف ـ ۸ ـ کامیون بونکر: کامیونی که قسمت بار آن به صورت مخزن بسته و برای حمل انواع جامدات شکلپذیر (فله) ساخته شده است.
الف ـ ۹ـ کامیون مخلوطکن (میکسر): کامیونی که قسمت بار آن به صورت مخزن بسته و دارای دستگاه مخلوطکن باشد.
الف ـ ۱۰ ـ کامیون کمپرسی: کامیون اتاقداری که تخلیه بار آن به وسیله دستگاه کمپرس انجام میشود.
الف ـ ۱۱ ـ کامیونت: به دو صورت زیر وجود دارد:
۱۱ ـ ۱ـ خودروی ون باربری: وسیلهنقلیه موتوری باری است که اتاق راننده و اتاق بار به صورت دو محفظه جداگانه و بر روی یک شاسی باشد و مجموع وزن وسیلهنقلیه و ظرفیت حمل بار آن از ۵/۳ تن تا کمتر از ۵ تن است.
۱۱ـ ۲ـ لوری: وسیلهنقلیه موتوری باری است که اتاق راننده و اتاق بار به صورت دو محفظه جداگانه و بر روی یک شاسی باشد و مجموع وزن وسیلهنقلیه و ظرفیت حمل بار آن از ۵ تن تا کمتر از ۶ تن است.
الف ـ ۱۲ـ کشنده: وسیلهنقلیهایست که یدک و یا نیمهیدک را به دنبال خود کشیده و به حرکت در میآورد.
الف ـ ۱۳ ـ وانت دوکابین: وسیلهنقلیه موتوری دومنظوره که اتاق راننده و سرنشینان و اتاق بار به صورت دو محفظه جداگانه باشد و برای حمل بار و اشخاص به کار میرود.
الف ـ ۱۴ ـ وانت یک کابین: وسیلهنقلیه موتوری که اتاق راننده و اتاق بار به صورت دو محفظه جداگانه و بر روی یک شاسی باشد و برای حمل بار ساخته شده و مجموع وزن خودرو و ظرفیت حمل بار آن کمتر از ۵/۳ تن است.
ب ـ تریلر (یدک): عبارت از وسیلهنقلیه است که با یک وسیلهنقلیه موتوری کشیده میشود.
پ ـ نیمه تریلر (نیمه یدک): عبارت از یدکی است که به یک وسیلهنقلیه دیگر بهطوری متصل میگردد که بخشی از وزن بار آن به وسیله کامیون یا کامیونهای کشنده حمل میشود.
۱۲ ـ برگ یا برچسب معاینه فنی: گواهی انجام معاینه فنی که از سوی ستادهای معاینه فنی خودرو یا مراکز فنی مجاز صادر و برگه به درخواستکننده تحویل و برچسب به سمت راست شیشه جلو الصاق میگردد.
۱۳ ـ بزرگراه: راهی است که حداقل دارای دو خط عبور در هر طرف بوده و ترافیک دو طرف آن به وسیله موانع فیزیکی از هم جدا شده باشد و به طور معمول دارای تقاطعهای غیرهمسطح است. بزرگراه میتواند تعداد معدودی تقاطع همسطح کنترل شده داشته باشد.
۱۴ ـ پلاک: قطعه فلزی است با ابعاد، طرح و رنگهای زمینه مختلف که شماره روی آن حک میشود و انواع آن عبارتند از: شخصی، دولتی، عمومی، سیاسی، سرویس، کنسولی، نظامی ـ انتظامی، تعمیری، گذرموقت، بینالمللی، ترانزیت، کشاورزی ـ عمرانی و ویژه.
۱۵ـ پلاک غیرمجاز: پلاکهای غیرمجاز عبارتند از:
الف ـ پلاکی که به موجب آگهی قبلی معاونت راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، که از این پس در این آییننامه به اختصار راهنمایی و رانندگی گفته میشود، باید تجدید گردد.
ب ـ پلاکی که در کشور خارجی روی وسیلهنقلیه نصب شده و پس از ورود به ایران با وجود سپری شدن مدت اعتبار آن تعویض نشده باشد.
پ ـ پلاک بینالمللی که برای مسافرت با اتومبیل به خارج از کشور از سوی راهنمایی و رانندگی صادر و به اتومبیلهای پلاک داخلی داده میشود و استفاده از آن در کشور ممنوع است.
ت ـ پلاکی که اشخاص در ارقام و مشخصات اولیه آن تغییر ایجاد کنند و یا پلاک وسیلهنقلیـه دیگــری بـه یک وسیلــهنقلیه الصـاق گردد و یا برای آن پلاک تقلبی بــهکار برده شود.
ث ـ پلاک دست ساز و دست نوشتهای که بدون مجوز راهنمایی و رانندگی بهکار برده میشود.
ج ـ پلاک خودرویی که با اعلام مراجع صلاحیتدار فرسوده اعلام میشود.
۱۶ـ پلیس راه: واحدهایی از راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که نظارت و کنترل بر اجرای قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در جادههای کشور دارند.
۱۷ـ پلیس مدرسه: دانشآموز آموزش دیدهای که با لباس ویژه و تجهیزات تعیین شده از طرف مسئولین مدرسه برای عبور ایمن دانشآموزان از عرض سوارهرو راهها مأمور میگردد.
۱۸ ـ پیاده: شخصی غیرسوار که بدون استفاده از هیچ نوع وسیله نقلیه موتوری یا غیرموتوری حرکت مینماید و یا مبادرت به جابهجایی کالسکه، چرخ دستی، جامهدان، سبدهای چرخدار و مانند آن مینماید.
۱۹ ـ پیـادهرو: بخـشی جـداشـده از خیابان که در امتداد آن واقعشده و برای عبور و مرور پیادگان اختصاص یافته است.
۲۰ـ پیچ (قوس افقی): انحراف مستقیم راه در سطح افق.
۲۱ ـ ترافیک (شدآمد): آمدوشد وسایل نقلیه و اشخاص و حیوانات در راهها.
۲۲ـ تراموا (قطار خیابانی): قطاری شهری است که به طور معمول در خطوط ریلی واقع در سطح سوارهرو وسایل نقلیه دیگر حرکت مینماید.
۲۳ ـ تقاطع: محدودهای است که در آن دو یا چند مسیر به صورت همسطح یا غیرهمسطح با یکدیگر تلاقی میکنند.
۲۴ ـ توقف: ایست وسیلهنقلیه در زمان طولانی بدون حضور راننده.
۲۵ ـ توقفسنج (پارکومتر): دستگاهی است که با انداختن سکه یا پرداخت حق توقف، استفاده از کارتهای اعتباری یا روشهای دیگر، اجازه توقف را در زمان معین بهخودرو میدهد.
۲۶ ـ توقف ممنوع (پارکینگ ممنوع): توقف وسیلهنقلیه ممنوع است، جز برای سوار و پیاده کردن، مشروط به استقرار راننده در پشت فرمان.
۲۷ ـ توقیف گواهینامه رانندگی: اخذ و ضبط گواهینامه رانندگی و محروم نمودن موقت دارنده از مزایای قانونی آن.
۲۸ ـ جاده: راه خارج از شهر برای عبور و مرور.
۲۹ ـ جاده اصلی: راهی است که در برخورد با راه دیگر به طور معمول عریضتر است و با نصب علایم راهنمایی و رانندگی، اصلی تلقی میگردد.
۳۰ـ جاده خصوصی: راهی که اشخاص یا مؤسسات برای کاربرد شخصی ساختهاند و استفاده دیگران از آن منوط به اجازه مالک است.
۳۱ ـ جاده فرعی: راهی که از راه اصلی منشعب شده و یا به آن میپیوندد و بهطور معمول کم عرضتر است و با نصب علایم راهنمایی و رانندگی، فرعی تلقی میشود.
۳۲ ـ چراغ توقف (چراغ ترمز): عبارت از چراغهایی است که هنگام به کاربردن ترمز پایی برای کاهش سرعت یا توقف به کار میرود تا توجه لازم را به استفادهکنندگان از راه در پشت سر وسیلهنقلیه بدهد.
۳۳ ـ چراغ جانبی جلو (چراغهای کوچک جلو): عبارت از چراغهایی است که حضور وسیلهنقلیه و عرض آن را از سمت جلو نشان میدهد.
۳۴ ـ چراغ جانبی عقب (چراغهای کوچک عقب): عبارت از چراغهایی است که حضور وسیلهنقلیه و عرض آن را از سمت عقب نشان میدهد.
۳۵ ـ چراغ جانبی وسایل نقلیه طویل: عبارت از چراغهایی است که در امتداد طول وسایل نقلیه طویل به کار میرود تا رانندگان وسایل نقلیه دیگر قادر به تشخیص طول آن شوند. این چراغها برای هر دو طرف در نظر گرفته شده و در قسمت عقب قرمز رنگ و در قسمت جلو زرد رنگ میباشند و در حدود هر ۳ متر از طول وسیله نقلیه نصب میشوند.
۳۶ ـ چراغ دنده عقب: عبارت از چراغی است که راننده وسیلهنقلیه به کار میبرد تا راه را به طرف عقب وسیلهنقلیه روشن کرده و به این ترتیب به دیگر استفادهکنندگان از راه اخطار نماید که وسیلهنقلیه در حال راندن به عقب بوده و یا میخواهد به عقب براند.
۳۷ـ چراغ رانندگی (نوربالا): عبارتست از چراغهایی که جلوی وسیلهنقلیه را تا فاصله دور روشن میکند.
۳۸ ـ چراغ راهنما: عبارت از چراغی است که راننده وسیلهنقلیه به کار میبرد تا به دیگر استفادهکنندگان از راه اخطار نماید که راننده قصد تغییر جهت به راست و یا چپ، گردش و یا توقف را دارد.
۳۹ـ چراغ عبور (نور پایین): عبارتست از چراغهایی که جلو وسیلهنقلیه را در فاصله نزدیک روشن میکند و موجب خیره شدن چشم یا ناراحتی رانندگانی که از طرف مقابل میآیند و دیگر استفادهکنندگان از راه نخواهد شد.
۴۰ـ چراغ مه: عبارت از چراغی است که در اتومبیل نصب شده و برای بهتر دیدن راه در هنگام مه و برف و باران سیلآسا و گرد وغبار و مانند آن به کار میرود.
۴۱ ـ چرخ فلزی: چرخی است که محل تماس آن با سطح زمین فلزی باشد.
۴۲ ـ حریم تقاطع: محدودهای است در تقاطع راهها که به منظور سهولت حرکت و ایمنی تردد اختصاص مییابد.
۴۳ ـ حق تقدم عبور: اولویت حق عبور وسیلهنقلیهای نسبت به وسایل نقلیه دیگر یا نسبت به پیادگان و بالعکس.
۴۴ـ خط ایست: خطکشی عرضی است که در ورودی تقاطع و به منظور تعیین مرز توقف وسایل نقلیه پیش از گذرگاه پیاده بر سطح راه ترسیم میشود.
۴۵ ـ خط تغییر سرعت: نوعی خط عبور که خودروهای ورودی به مسیر اصلی یا خروجی از آن میتوانند در طول آن، سرعت خود را برای همگرایی و یا واگرایی با جریان ترافیک افزایش یا کاهش دهند.
۴۶ ـ خط عبور: بخشی از سوارهرو است که در طول مسیر، به عبور یک ستون وسیلهنقلیه اختصاص یافته و با خطکشی حدود آن مشخص میگردد. یک راه میتواند در هر جهت یک یا چند خط عبور داشته که این خطهای عبور از سمت راست به چپ از شماره یک به بالا شمارهگذاری میشوند.
۴۷ـ خط عبور دوچرخه: عبارتست از مسیر ویژه دوچرخه در سطح معابر که با تابلو، خطکشی و یا رنگ حدود آن مشخص میگردد.
۴۸ ـ خط کمکی: خط عبوری است که به منظور تغییر سرعت، انجام حرکات گردشی و یا افزایش ظرفیت راه، در کنار خط عبور ایجاد میشود.
۴۹ـ خط ویژه: مسیری است که به وسیله خطکشی با رنگ متفاوت از خطوط دیگر و یا علایم و یا موانعی از بقیه مسیرها مشخص گردیده و برای عبور و مرور یک یا چند نوع وسیلهنقلیه اختصاص دارد.
۵۰ ـ خم (قوس عمودی): انحراف مسیر مستقیم راه در سطح قائم.
۵۱ ـ خودرو: هر نوع وسیلهنقلیه قابل حرکت در راهها که نیروی محرکه آن از موتور باشد، به استثنای وسایل نقلیه ریلرو و عبارتند از:
الف ـ سواری: خودرویی است که برای حمل انسان ساخته شده و ظرفیت آن با راننده حداکثر ۶ نفر است.
ب ـ سواری استیشن (سفری): نوعی خودروسواری است که فضای بار با فضای سرنشین یکسره باشد و ظرفیت آن با راننده حداقل ۷ و حداکثر ۹ نفر است.
پ ـ سواریکار: اتومبیلی است دو دیفرانسیل کمکدار با اتاق جدا از شاسی یا اتومبیلی که ظرفیت آن با راننده بین ۱۰ تا ۱۵ نفر باشد.
ت ـ اتوبوس: هر نوع وسیلهنقلیه موتوری مسافربری که ظرفیت آن با راننده و کمکراننده ۲۷ نفر یا بیشتر باشد.
ث ـ اتوبوس برقی: اتوبوسی که نیروی محرکه آن به وسیله باتری یا نیروی برق تامین میشود.
ج ـ اتوبوس دو طبقه: وسیلهنقلیه موتوری مسافربری که قسمت حمل مسافر آن در دو طبقه جداگانه روی هم و با یک سازه مشترک بوده و ظرفیت آن با راننده حداقل ۲۷ نفر است.
چ ـ مینیبوس: خودروی مسافربری است که ظرفیت آن با راننده بین ۱۶ تا ۲۶ نفر میباشد.
ح ـ تراکتور: نوعی خودرو است که برای کارهای کشاورزی، صنعتی و عمرانی مانند شخمزدن، حفاری، بارگیری و کشیدن دنبالهبند و غیره به کار میرود.
۵۲ ـ خیابان: راه عبور و مرور در محل سکونت و فعالیت مردم که عرض آن بیش از ۶ متر باشد.
۵۳ ـ خیابان اصلی: راهی است که در برخورد با راههای دیگر عرض سواره روی آن بیشتر است و یا با نصب علایم راهنمایی و رانندگی، اصلی تلقی شده و در غیر این صورت در سمت راست راه دیگر قرار دارد.
۵۴ ـ خیابان فرعی: راهی است که در برخورد با راههای دیگر، عرض سواره روی آن کمتر است و یا با نصب علایم راهنمایی و رانندگی، فرعی تلقی شده و در غیر این صورت در سمت چپ راه دیگر قرارگرفته باشد.
۵۵ ـ دستگاه تهویه: به دستگاههایی اعم از پنکه، کولر و یا بخاری گفته میشود که هوای درون وسیلهنقلیه را جابهجا و یا دمای آن را کاهش یا افزایش دهد.
۵۶ ـ راننده: کسی که هدایت وسیلهنقلیه موتوری و غیرموتوری و همچنین حرکت دادن حیوانات را به صورت واحد یا گله و رمه برعهده داشته باشد.
۵۷ ـ راه: عبارتست از تمامی سطح خیابان، جاده، کوچه و کلیه معابری که برای عبور و مرور عموم اختصاص داده میشود.
۵۸ ـ راهآهن: ریلهای آهنی موازی ثابتی که قطار و وسایل نقلیه ریلی دیگر بر روی آن حرکت میکنند.
۵۹ ـ راه عمومی: به راههایی گفته میشود که برای عبور و مرور عموم مورد استفاده قرار میگیرد.
۶۰ ـ روز: از طلوع تا غروب آفتاب.
۶۱ ـ سازنده وسایل نقلیه: شخص یا مؤسسه یا کارخانهای که وسایل نقلیهای را که مطابق آییننامه باید شمارهگذاری شود میسازد، یا قطعات ساخته شده آنها را سوار (مونتاژ) مینماید.
۶۲ ـ ستاد معاینه فنی: تشکیلات متمرکز برای برنامهریزی، هدایت، نظارت و کنترل فعالیت مراکز فنی معاینه خودرو و مراکز معاینه فنی مجاز که از سوی شهرداریها و سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ایجاد میگردد.
۶۳ ـ سطح روشن: در مورد چراغها عبارت از سطح قابل دیدی است که نور از آن منتشر میشود و در مورد منعکسکننده نور عبارت از سطح قابل دیدی است که نور را منعکس میکند.
۶۴ ـ شانه راه: بخشی از بدنه راه است که در دو طرف خطهای عبور رفت و برگشت قرار داشته و برای توقف اضطراری وسایل نقلیه به کار میرود.
۶۵ ـ شب: از غروب تا طلوع آفتاب.
۶۶ ـ شماره وسیلهنقلیه: عدد یک یا چند رقمی و حروفی که از طرف راهنمایی و رانندگی روی پلاکهای ویژه منقوش و در عقب و جلوی وسیلهنقلیه نصب میشود.
۶۷ ـ شناسنامه خودرو: سندی است که مشخصات خودرو، مالک و نشانی کامل محل سکونت وی و تاریخ انتقالات و تغییرات انجام شده از سوی راهنمایی و رانندگی در آن درج و به آخرین مالک تسلیم میگردد.
۶۸ ـ شیب (سربالایی ـ سرازیری): تغییر تدریجی ارتفاع سطح تمام شده راه در امتداد طولی مسیر.
۶۹ ـ ظرفیت وسیلهنقلیه: وزن بار یا تعداد مسافری که از طرف کارخانه سازنده با تأیید وزارت صنایع و معادن برای وسیلهنقلیه تعیین گردیده است.
۷۰ ـ علایم: هر نوع علامت عمودی و افقی مانند تابلو، چراغ راهنمایی و رانندگی، خطکشی، نوشته و ترسیم، و همچنین تجهیزات هدایتکننده، سوت و حرکت دست و غیره که به وسیله مقامات صلاحیتدار برای کنترل و تنظیم عبور و مرور تعیین و به کار برده میشود.
۷۱ ـ قطار شهری: نـوعی وسیله حمل ونقل عمومی است که در شهرهـا و حومـه به جابهجایی مسافر پرداخته و به طور معمول با چرخهای فلزی بر روی ریل حرکت میکند.
۷۲ ـ قطعات و قسمتهای اصلی: کلیه قسمتهای اساسی وسیله نقلیه شامل محور، موتور، شاسی، اتاق و رنگ که تعویض آنها باعث تغییر مشخصات اساسی وسیله نقلیه میگردد.
۷۳ ـ کارت پارک: کارت یا برگهای است که با پرداخت پول تهیه میگردد و بهوسیله آن اجازه توقف در مکان و زمان معین به خودرو داده میشود.
۷۴ ـ کارت شناسایی خودرو: کارتی که مشخصات مالک و وسیله نقلیه شمارهگذاری شده در آن ثبت و از سوی راهنمایی و رانندگی صادر و به مالک وسیله نقلیه تسلیم میگردد.
۷۵ ـ کاروان: کاروان یا خانه سیار وسیلهنقلیه غیرموتوری است که برای سکونت و یا کار استفاده شده و عرض آن از ۶/۲ متر و طول آن از ۱۲ متر بیشتر نباشد.
۷۶ ـ کلاه ایمنی: کلاهی است که راننده و سرنشین موتورسیکلتها آن را برای محافظت سر خود در برابر ضربات احتمالی ناشی از بروز سوانح به کار میبرند.
۷۷ـ کمربند ایمنی: تسمهای که نیمتنه بالای راننده و هر یک از سرنشینان را تحت کنترل و مهار ایمن خود قرار میدهد تا در هنگام ضرورت، همچون کاهش ناگهانی سرعت یا توقف آنی خودرو که ممکن است ناشی از ترمز یا برخورد با جسم دیگر یا حوادث دیگر باشد، مانع از جداشدن سرنشینان و راننده از صندلی خود و اصابت به شیشه جلو یا دیگر قسمتهای درونی و یا پرتاب شدن به بیرون خودرو شود و حداقل دارای دو نقطه اتکا باشد.
۷۸ ـ کوچه: راهی در مناطق مسکونی که عرض آن حداکثر ۶ متر باشد.
۷۹ ـ گذرگاه پیاده: گذرگاهی در تقاطع راهها، امتداد پیادهروها، سوارهروها، روگذرها یا زیرگذرها یا هر محل دیگری از سوارهرو که به وسیله خطکشی یا میخکوبی یا علایم دیگر، برای عبور پیادگان اختصاص داده شده است.
۸۰ ـ گواهینامه بینالمللی رانندگی: گواهینامهای است که به اعتبار گواهینامه داخلی طبق مفاد قانون الحاق ایران به کنوانسیون عبور و مرور در جادهها و کنوانسیون مربوط به علایم راهها ـ مصوب ۱۳۵۴ ـ توسط راهنمایی و رانندگی صادر میگردد و مدت اعتبار آن یک سال میباشد.
۸۱ ـ گواهینامه رانندگی (پروانه رانندگی): اجازهنامه برای رانندگی وسایلنقلیه که از طرف راهنمایی و رانندگی به نام افراد صادر میشود.
۸۲ ـ مجوز رانندگی با وسایل نقلیه عمومی: اعم است از پروانه تاکسیرانی، بهرهبرداری، کارت و یا دفترچه کار (برگ فعالیت) که از طرف مراجع صلاحیتدار به نام اشخاص صادر و اجازه رانندگی با وسایل نقلیه عمومی را به آنان میدهد.
۸۳ ـ مرجع صلاحیتدار: وزارتخانه، سازمان، نهاد و دیگر دستگاههای مسئول که به مـوجب قانون و یا تصویب هیئت وزیران در موردی خاص وظایف و مسئولیتهایی بهعهده آنها گذاشته شده است.
۸۴ ـ مراکز فنی مجاز: مراکزی که به وسیله اشخاص حقیقی یا حقوقی با رعایت ضوابط و مقررات ستاد معاینه فنی وابسته به شهرداری و یا سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، حسب مورد برای انجام معاینه فنی وسایل نقلیه درون شهری و برونشهری ایجاد میگردد.
۸۵ ـ راههای شریانی درجه یک: معابری هستند که در طراحی و بهرهبرداری از آنها به جابهجایی وسایل نقلیه موتوری برتری داده میشود. این معابر ارتباط با راههای برون شهری را تأمین مینمایند. راههای شریانی درجه یک براساس نحوه کنترل دسترسی تقاطعها به دو گروه آزادراه و بزرگراه تقسیم میگردند که ضوابط اجرایی آنها را شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تعیین مینماید.
۸۶ ـ راههای شریانی درجه دو: معابری هستند که در طراحی و بهرهبرداری از آنها به جابهجایی و دسترسی وسایل نقلیه موتوری برتری داده میشود. برای رعایت این برتری حرکت پیادگان از عرض خیابان کنترل میشود. راههای شریانی درجه دو شبکه اصلی راههای شهری را تشکیل میدهند که ضوابط اجرایی آنها را شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تعیین مینماید و عبارتند از:
الف ـ شریانی اصلی: راهی است که ارتباط بین خیابانهای جمع و پخشکننده و بزرگراهها را برقرار میکند. در این معابر فاصلههای بین تقاطعها نسبت به بزرگراهها کمتر است.
ب ـ شریانی فرعی (خیابان جمع و پخش کننده): راهی است که ارتباط بین خیابانهای محلی و خیابانهای شریانی اصلی را برقرار میکنند. در این خیابانها محل عبور عابران پیاده از عرض خیابان باید مشخص باشد.
۸۷ ـ راههای محلی: راههایی هستند که در طراحی و بهرهبرداری از آنها نیازهای وسایل نقلیه و عابران پیاده، با اهمیت یکسان در نظر گرفته میشود و ارتباط بین کوچهها و خیابانهای شریانی فرعی را برقرار میکنند.
۸۸ ـ معاینه فنی: بازدید ظاهری و آزمایشهای فنی برای تشخیص اصالت خودرو و سنجش میزان سلامت فنی، ایمنی و زیست محیطی وسیله نقلیه.
۸۹ ـ منطقه ممنوعه: منطقه و محلی که آمد و شد وسایل نقلیه در آنها به وسیله علایم خاص و یا اعلام قبلی مراجع صلاحیتدار ممنوع شده باشد.
۹۰ ـ منعکسکننده نور: عبارت از بازتاب کنندهای است که حضور وسیله نقلیه را از طریق انعکاس نوری که از چراغ وسیله نقلیه دیگر به آن تابیده میشود و یا از طریق انعکاس نور محیط، اعلام میدارد.
۹۱ ـ مواد خطرناک: هر نوع مواد رادیو اکتیو، منفجره، محترقه، مایعات و جامدات آتشزا یا سمّی و یا اسیدی، گازهای فشرده، زباله ویژه و فاضلاب و مانند آن.
۹۲ ـ موتورسیکلت: وسیله نقلیهای برای حمل انسان که دارای دو یا سه چرخ با اتاقک پهلو (سایدکار) یا بدون آن و مجهز به یک موتور محرکه باشد.
۹۳ ـ موتورسیکلت گازی (موتور گازی): موتورسیکلتی است که هم دارای موتور و هم دارای ادوات پایی برای راندن باشد.
۹۴ ـ نقص فنی: هر نوع نقصان یا تغییر در وضعیت ظاهری و فنی وسیله نقلیه که موجب کاهش ضریب ایمنی در رانندگی و یا افزایش بیش از حد مجاز گازهای آلاینده هوا و یا آلودگی بیش از حد مجاز صدا گردد.
۹۵ ـ واحد انتظامی: منظور واحدهای نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که به صورت پاسگاهها و کلانتریها در نقاط مختلف کشور مستقر هستند.
۹۶ ـ وزن با بار: وزن وسیله نقلیه به اضافه وزن بار آن.
۹۷ ـ وزن بارگیری شده: عبارت است از مجموع وزن مسافران و کارکنان و محمولات.
۹۸ ـ وزن بدون بار: عبارت است از وزن وسیله نقلیه بدون راننده و مسافر و بار ولی با مخزن پر از سوخت و با ابزار و آلاتی که به طور معمول وسیله نقلیه همراه دارد.
۹۹ ـ وسیله نقلیه: وسایل موتوری و غیرموتوری و موتورسیکلت که برای جابجایی انسان و کالا در راه به کار میرود.
۱۰۰ ـ وسیله نقلیه امدادی: وسیله ویژه خدمات انتظامی، ترافیکی، پزشکی، آتشنشانی و امداد اضطراری آب، برق و گاز که به وسیله راهنمایی و رانندگی تعیین و با علایم ویژه مشخص میشود.
۱۰۱ ـ وسیله نقلیه طویل (Long Vehicle): وسیله نقلیهای است که طول آن بیش از ۵/۱۲ متر باشد.
۱۰۲ ـ وسیله نقلیه عمرانی: وسیله نقلیه موتوری است که ویژه انجام کارهای فنی، عمرانی و مانند آن میباشد و شامل بلدوزر، گریدر، غلطک، اسکریپر (زمین تراش) و غیره است.
۱۰۳ ـ وسیله نقلیه غیرموتوری: هر نوع وسیله نقلیهای که نیروی محرکه آن از موتور نباشد.
۱۰۴ـ وسیله نقلیه فوق سنگین: انواع خودرو و ادوات مربوط است که توانایی حمل محمولات وزین با وزن ناخالص بالاتر از ۴۰ تن و حجیم با حجمی با ابعاد مازاد بر اندازههای زیر را داشته باشد:
طول ۵/۱۶ متر، عرض ۶/۲ متر و ارتفاع ۵/۴ متر.
۱۰۵ ـ وسیله نقلیه کشاورزی: به وسایل نقلیه موتوری گفته میشود که علاوه بر حمل و نقل خود، ادوات دیگر و دنباله بندهای کشاورزی را نیز جابهجا نموده و یا از نیروی محرکه تولیدی آنها برای انجام عملیات مختلف کشاورزی استفاده میشود و شامل انواع تراکتور، کمباین، تیلر و ماشینهای خودکششی دیگر در بخش کشاورزی است.
۱۰۶ ـ وسیـله نقـلیه مرکب: عـبارت اسـت از چند وسیله نقلیه متصل به هم که به عنوان واحد در راه حرکت کنند.
۱۰۷ـ وسیله نقلیه مفصلدار: وسیله نقلیهای است که شامل یک کشنده و یا وسیلهنقلیه موتوری و یک نیمه یدک متصل به آن باشد که با بار یا محفظه حمل مسافر دارای عرض حداکثر ۶/۲ متر، طول حداکثر ۳۵/۱۸ متر، ارتفاع حداکثر ۵/۴ متر و وزن حداکثر ۴۰ تن است.
۱۰۸ـ وسیله نقلیه موتوری: هر نوع وسیله نقلیهای که دارای حداقل یک چرخ در جلو و دو چرخ در عقب بوده و دارای موتور و سامانه انتقال قدرت است و برای حمل بار یا انسان به کار میرود که به آن خودرو نیز گفته میشود.
فصل دوم ـ شمارهگذاری
ماده ۲ ـ هر وسیله نقلیه موتوری و غیرموتوری و یدک متصل که در راهها حرکت میکند و همچنین وسایل نقلیه موتوری ویژه کشاورزی، صنعتی و عمرانی باید دارای شماره باشند. رانندگی با وسایل نقلیهای که شماره یا پلاک نداشته یا دارای شماره و یا پلاک غیرمجاز باشند، ممنوع است، مگر این که پیشتر مجوز حرکت از راهنمایی و رانندگی دریافت کرده و همراه داشته باشند. مأموران راهنمایی و رانندگی و پلیس راه از تردد خودروهای متخلف از این ماده، تا انجام شمارهگذاری جلوگیری به عمل خواهند آورد.
تبصره ۱ ـ تا زمانی که انجام عملیات شمارهگذاری وسایل نقلیه کشاورزی، صنعتی و عمرانی به طور کامل از سوی راهنمایی و رانندگی صورت نپذیرفته است و پس از آن، تردد این وسایل براساس دستورالعملی که به تأیید وزارتخانههای کشور و راه و ترابری میرسد، انجام خواهد شد.
تبصره ۲ ـ خودروها و موتورسیکلتها و دوچرخههای ساخت داخل و وارداتی از نظر ایمنی و کیفیت باید استانداردهای مصوب مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران را دارا باشند و به علاوه از نظر آلودگیهای زیست محیطی، استانداردهای مصوب شورایعالی حفاظت محیط زیست را رعایت نموده باشند.
تبصره ۳ ـ تشخیص انواع وسایل نقلیه غیرموتوری که باید شمارهگذاری شوند با راهنمایی و رانندگی است، مگر در مواردی که قانون خاصی وجود داشته باشد.
ماده ۳ ـ مالک وسیله نقلیه موضوع ماده قبل مکلف است خود و یا به وسیله نماینده قانونی خود، با مراجعه به نزدیکترین واحد شمارهگذاری یا مرکزی که به همین منظور تعیین و اعلام میگردد، مدارک لازم را ارایه نماید. واحد شمارهگذاری پس از بررسی آنها، اقدام به تخصیص پلاک به شخص و تحویل آن مینماید. نصب پلاک با نظارت نماینده راهنمایی و رانندگی صورت میپذیرد. چگونگی انجام شمارهگذاری شامل مدارک مورد نیاز و خدمات پس از شمارهگذاری و عوارض و مالیات مصوب و مانند آنها در دستورالعمل مربوط از سوی راهنمایی و رانندگی مشخص و اعلام خواهد شد.
تبصره ۱ ـ انواع پلاکها و ابعاد و رنگهای آنها برای وسایل نقلیه مختلف در دستورالعمل یاد شده مشخص میگردد.
تبصره ۲ ـ هرگاه اشخاص دیگری در مالکیت وسیله نقلیه شریک بوده و یا نسبت به آن حق عینی داشته باشند، نام و نشانی دقیق آنان نیز باید در درخواست قید شود.
ماده ۴ ـ در موارد زیر راهنمایی و رانندگی از انجام عمل شمارهگذاری خودداری مینماید:
الف ـ در صورتی که مفاد تبصره (۲) ماده (۲) رعایت نشده باشد و یا اصالت وسیلهنقلیه هنگام بازدید به وسیله مأموران مربوط تأیید نگردد.
ب ـ چنانچه مشخصات وسیله نقلیه با آنچه در اسناد مربوط ذکر شده مطابقت نداشته باشد.
پ ـ اگر تخصیص شماره به نام مالک به دلایل قانونی ممنوع باشد.
ت ـ چنانچه وسیله نقلـیه، علایـم و تجهـیزات پیشبینی شده در این آییننامه را نداشته باشد.
ث ـ هرگاه حقوق دولتی و عوارضی که به طور قانونی به وسیله نقلیه تعلق گرفته پرداخت نشده باشد.
ج ـ در صورت نداشتن برگ معاینه فنی به استثنای وسایل نقلیهای که از تاریخ ساخت آنها دو سال سپری نشده است.
ماده ۵ ـ به هنگام نقل و انتقال مالکیت، اوراق شدن و یا از بین رفتن وسیله نقلیه، پلاکها در واحد شمارهگذاری یا مراکز مجاز از روی وسیله نقلیه فک و نزد راهنمایی و رانندگی نگهداری میشود.
تبصره ـ در صورت خرید خودرو، صاحب پلاکها یا نماینده قانونی وی باید برای دریافت مجوز نصب پلاک بر روی وسیله نقلیه خریداری شده به واحد شمارهگذاری یا مراکز مجاز مراجعه نماید.
ماده ۶ ـ اشخاص حقیقی یا حقوقی دارنده پلاک، مکلفند پس از گذشت حداکثر ده روز از زمان تغییر محل اقامت یا فعالیت، نشانی و کدپستی خود را به طور کتبی بهنزدیکترین واحد شمارهگذاری اعلام نمایند. مسئولیتهای قانونی مربوط به اطلاع ندادن تغییر محل اقامت یا مرکز فعالیت به عهده مالک یا نماینده قانونی وی خواهد بود.
ماده ۷ ـ در صورتی که وسیله نقلیه از سوی مراجع صلاحیتدار توقیف، تملیک، ضبط یا مصادره شود، باید مراتب حداکثر ظرف پانزده روز از سوی مرجع مربوط و یا منتقلالیه یا نماینده قانونی وی به واحد شمارهگذاری محل اعلام گردد.
ماده ۸ ـ چنانچه پلاک به نام شخص حقوقی باشد، مدیر مربوط مکلف است حداکثر ظرف ۴۸ ساعت پس از تاریخ درج آگهی انحلال در روزنامه، مراتب را به نزدیکترین واحد شمارهگذاری به طور کتبی اعلام نماید.
ماده ۹ـ در صورت فوت یا محجورشدن مالک وسیله نقلیه، بر حسب مورد، نماینده قانونی وراث با ارائه گواهی تسلیم دادخواست حصر وراثت به دادگاه، و یا وصی و یا قیم مکلف است حداکثر ظرف مدت دو ماه از تاریخ فوت یا حجر به نزدیکترین واحد شمارهگذاری برای اعلام استفاده کننده مجاز از وسیله نقلیه مراجعه نماید.
ماده ۱۰ ـ اشخاص مندرج در مواد (۸ و ۹) فوق مکلفند حداکثر ظرف مدت شش ماه، برای معرفی مالک و یا متصرف قانونی جدید وسیله نقلیه، به منظور تغییر مالکیت و ثبت آن، به راهنمایی و رانندگی مراجعه نمایند. مراجعه نکردن در مهلت مقرر و سپری شدن مدت یادشده موجب خواهد شد پلاکهای وسیله نقلیه از درجه اعتبار ساقط و غیرمجاز تلقی شود.
ماده ۱۱ ـ سازمان ثبت احوال کشور موظف است از طریق شبکه رایانهای، اطلاعات فوتشدگان را حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ فوت در اختیار راهنمایی و رانندگی محل قراردهد.
ماده ۱۲ ـ نصب پلاک بر روی وسیله نقلیه به طریق زیر انجام میگیرد:
الف ـ برای وسایل نقلیه سه چرخ یا بیشتر با وزن خالی بیش از ۴۰۰ کیلوگرم، یک پلاک در جلو و پلاک دیگر در عقب آن نصب میشود.
ب ـ بر روی وسایل نقلیه دو چرخ تنها یک پلاک، آن هم در عقب وسیله نقلیه نصب میگردد.
پ ـ بر روی یدکها و نیمهیدکها یک پلاک در عقب نصب میگردد.
ت ـ پلاک یا پلاکها باید در محل تعیین شده نصب شوند.
ماده ۱۳ ـ به همراه یک زوج پلاک، پلاک سوم وسیله نقلیه نیز به صورت برچسب از سوی راهنمایی و رانندگی یا اشخاص مورد تأیید او صادر و بر روی شیشه جلو یا عقب وسیلـه نقلیه نصب مــیگردد. این بـرچسب دارای اطلاعـات شمــاره پلاک، تـاریخ سپری شدن اعـتبار پلاک، کـد واحـد شمـارهگـذاری و شماره شناسایی وسیله نقلیه (Vehicle Identification Number- Vin) میباشد. پلاک سوم با هر بار تمدید اعتبار پلاک، نقل و انتقال مالکیت و تعویض قطعات اصلی و رنگ وسیله نقلیه با اطلاعات جدید تولید و جایگزین پلاک سوم پیشین خواهد شد. زمان اجرای این ماده را راهنمایی و رانندگی تعیین مینماید.
ماده ۱۴ ـ در صورت مفقودشدن و یا سرقت پلاک، شماره پلاک یادشده از فهرست پلاکهای فعال خارج و در فهرست پلاکهای سرقتی و مفقودشده قرار داده خواهد شد. تخصیص پلاک جدید به مالک وسیله نقلیه پس از سیر مراحل موضوع دستورالعمل ماده (۳) این آییننامه صورت خواهد گرفت.
تبصره ـ برای پلاکی که زایل میشود، بنا به درخواست مالک و با مراجعه به واحد شمارهگذاری براساس دستورالعمل یادشده پلاک جدید صادر میشود.
ماده ۱۵ ـ راهنمایی و رانندگی پس از تخصیص شماره پلاک به مالک وسیله نقلیه و ورود اطلاعات مالک (شماره ملی) و وسیله نقلیه به سامانه، کارت مشخصات و شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه را صادر و بر حسب مورد، به نشانی (کدپستی) مالک ارسال و یا به وی تسلیم مینماید.
ماده ۱۶ـ هرگاه پلاک، کارت مشخصات یا شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه مفقود و یا از بین برود مالک یا نماینده قانونی وی مکلف است مراتب را حداکثر ظرف (۴۸) ساعت به واحد شمارهگذاری راهنمایی و رانندگی و یا مراکز مجاز اعلام کند و اقدام به دریافت پلاک جدید، کارت مشخصات یا شناسنامه مالکیت المثنی نماید.
ماده ۱۷ـ سازندگان و فروشندگان وسایل نقلیه موتوری موظفند به منظور عرضه و انتقال وسایل نقلیه از محلی به محل دیگر یا برای انجام آزمایش فنی وسیله نقلیه بدون انجام تشریفات شمارهگذاری از راهنمایی و رانندگی پلاک ویژه دریافت نمایند. دستورالعمل مربوط به مدت اعتبار و همچنین نحوه استفاده از پلاک ویژه و چگونگی ارائه اطلاعات مورد نیاز از سوی راهنمایی و رانندگی تعیین و اعلام میگردد.
ماده ۱۸ـ راهنمایی و رانندگی میتواند پلاک ویژه تحویلی به سازندگان یا فروشندگان وسایل نقلیه را، به علت نداشتن نیاز به استفاده یا استفاده برخلاف مقررات پس بگیرد.
ماده ۱۹ـ کلیه کارخانجات سازنده و مونتاژ خودرو و موتورسیکلت مکلفند تولیدات خود را پیش از عرضه به بازار و فروش به اشخاص، با نظارت و برابر دستورالعمل اعلامی راهنمایی و رانندگی شمارهگذاری نمایند.
ماده ۲۰ـ هنگام نقل و انتقال مالکیت وسایل نقلیه، متعاملین یا قائم مقام قانونی آنها ابتدا درخواست خود را به راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی یا مراکز مجاز تعیین شده ارایه مینمایند تا پس از احراز اصالت خودرو و تطبیق مدارک آنها، نسبت به فک پلاک منصوبه بر روی خودروی مورد معامله و اختصاص پلاک جدید و صدور شناسنامه جدید و ثبت تغییرات مزبور در نظام رایانهای راهنمایی و رانندگی اقدام گردد. سپس مراتب به طور کتبی توسط راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی یا مراکز مجاز تعیین شده به دفتر اسناد رسمی جهت تنظیم سند رسمی انتقال، منعکس میگردد. کارت خودرو از سوی راهنمایی و رانندگی بعد از تأیید مراتب تنظیم سنـد در دفتـرخانه اسنـاد رسـمی که بوسیـله پسـت سـفارشی یا رایـانهای به سیستم راهنمایی و رانندگی منعکس میشود، به خریدار تحویل میگردد. گواهی راهنمایی و رانندگی و شناسنامه صادره تا دو ماه اعتبار دارد و در خلال مدت مذکور متعاملین یا قائممقام قانونی آنها موظفند برای ثبت معامله و درج آن در ذیل شناسنامه (محل مخصوص) به دفتر اسناد رسمی مراجعه نمایند.
تبصره ـ شرایط و نحوه احراز صلاحیت مراکز مجاز موضوع این فصل و نحوه نظارت بر آنها به موجب دستورالعملی خواهد بود که با پیشنهاد راهنمایی و رانندگی به تصویب وزیر کشور میرسد.
ماده ۲۱ـ مالک وسیله نقلیه چنانچه قصد تغییر رنگ یا تعویض هر یک از قطعات اصلی وسیله نقلیه شامل موتور، شاسی و اتاق را داشته باشد باید پیشتر مجوز لازم را از واحد شماره گذاری راهنمایی و رانندگی دریافت نماید.
تبصره ـ وسایل نقلیه عمومی باری و مسافری مشمول مقررات مربوط میباشند.
ماده ۲۲ـ تعویض قطعات اصلی و همچنین تغییر رنگ وسایل نقلیه وارداتی پیش از شمارهگذاری نیز منوط به دریافت مجوز کتبی از واحدهای شماره گذاری میباشد.
ماده ۲۳ـ در صورت سرقت، مفقود شدن و یا اگر به هر علتی وسیله نقلیهای مورد تصرف غیرقانونی قرار گیرد، مالک و یا نماینده قانونی وی مکلف است بلافاصله مراتب را به نزدیکترین واحد انتظامی اعلام نماید.
ماده ۲۴ـ هرگاه پلاک به اشتباه بر روی وسیله نقلیه نصب شده باشد، راهنمایی و رانندگی موظف است پلاک مالک وسیله نقلیه را اخذ و پس از رفع اشتباه پلاک را بازگرداند.
ماده ۲۵ـ هر شخص حقیقی یا حقوقی میتواند به تعداد وسایل نقلیه ملکی خود مطابق ماده (۳) پلاک دریافت نماید. نقل و انتقال هر یک از وسایل نقلیه تابع مقررات این آییننامه خواهدبود.
فصل سوم ـ گواهینامه رانندگی
ماده ۲۶ـ هر کس بخواهد با هر نوع وسیله نقلیه موتوری زمینی رانندگی نماید باید گواهی نامه متناسب رانندگی با آن وسیله نقلیه را دارا باشد با متخلفان برابر قوانین و مقررات رفتار میشود.
ماده ۲۷ـ انواع گواهینامههای رانندگی به شرح جدول پیوست شماره (۱) و توضیحات آن است، که با شرایط زیر از سوی راهنمایی و رانندگی صادر میشود:
الف ـ شرایط شرکت در آزمایشها و صدور گواهینامه موتورسیکلت گازی یا موتور گازی (گواهینامه الف ـ۱)
۱ـ حداقل سن ۱۵ سال تمام.
۲ـ ارائه گواهی سلامت جسمی و روانی از مراجع صلاحیت دار پزشکی.
۳ـ قبول شدن در آزمونهای آییننامه و مهارت عملی رانندگی با موتور گازی.
ب ـ شرایط شرکت در آزمایشها و صدور گواهینامه موتورسیکلتهای با حجم موتور تا ۲۰۰ سیسی (گواهینامه الف ـ۲)
۱ـ حداقل سن ۱۷ سال تمام.
۲ـ ارائه گواهی سلامت جسمی و روانی از مراجع صلاحیت دار پزشکی.
۳ـ قبول شدن در آزمونهای آییننامه و مهارت عملی رانندگی با موتورسیکلت مربوط.
پ ـ شرایط شرکت در آزمایشها و صدور گواهی نامه موتورسیکلتهای با حجم موتور بالای ۲۰۰ سیسی و سه چرخ با وزن تا ۴۰۰ کیلوگرم (گواهی نامه الف ـ۳)
۱ـ حداقل سن ۱۸ سال تمام.
۲ـ ارائه گواهی سلامت جسمی و روانی از مراجع صلاحیت دار پزشکی.
۳ـ دارا بودن گواهینامه موتورسیکلت تا ۲۰۰ سیسی حجم موتور (الف ـ۲) که حداقل یک سال تمام از تاریخ صدور آن گذشته باشد.
۴ـ قبول شدن در آزمونهای آییننامه و مهارت عملی رانندگی با وسیله نقلیه مربوط.
ت ـ شرایط شرکت در آزمایشها و صدور گواهی نامه (گواهی نامه ب ـ۱)
۱ـ حداقل سن ۱۸ سال تمام.
۲ـ ارایه گواهی سلامت جسمی و روانی از مراجع صلاحیت دار پزشکی.
۳ـ قبول شدن در آزمونهای آییننامه و مهارت عملی رانندگی با وسیله نقلیه مربوط، این نوع گواهی نامه برای درخواست کنندگان در اولین مرحله با اعتبار موقت یک ساله صادر میشود و در مدت یاد شده دارنده آن مکلف به رعایت محدودیتها و شرایط ویژهای میباشد که در صورت رعایت آنها و رعایت مقررات این آیین نامه و مرتکب نشدن تخلف، به گواهینامه رانندگی با اعتبار موضوع تبصره (۶) این ماده تبدیل خواهد شد. شرایط و ضوابط مربوط به رانندگی با گواهی نامه موقت و نحوه تبدیل آن، به موجب دستورالعملی است که به پیشنهاد راهنمایی و رانندگی و تصویب وزیر کشور، مشخص و اعلام میگردد.
ث ـ شرایط شرکت در آزمایشها و صدور گواهی نامه (ب ـ ۲)
۱ـ حداقل سن ۲۱ سال تمام.
۲ـ سپری شدن حداقل دو سال تمام از تاریخ دریافت گواهی نامه رانندگی (ب ـ۱).
۳ ـ ارایه گواهی سلامت جسمی و روانی از مراجع صلاحیت دار پزشکی.
۴ـ قبول شدن در آزمونهای آییننامه و مهارت عملی رانندگی با وسیله نقلیه مربوط.
ج ـ شرایط شرکت درآزمایشها و صدور گواهی نامه (پ ـ۱)
۱ـ حداقل سن ۲۳ سال تمام.
۲ـ سپـری شدن حداقـل دو سال تمام از تاریـخ دریافت گواهی نامه رانندگی (ب ـ۱).
۳ ـ ارایه گواهی سلامت جسمی و روانی از مراجع صلاحیت دار پزشکی.
۴ـ قبول شدن در آزمونهای آییننامه و مهارت عملی رانندگی با وسیله نقلیه مربوط.
چ ـ شرایط شرکت در آزمایشها و صدور گواهی نامه (پ ـ ۲)
۱ـ حداقل سن ۲۳ سال تمام.
۲ـ سپـری شدن حـداقل دو سـال تمام از تاریخ دریافت گواهینامه رانندگی (ب ـ۲).
۳ ـ ارایه گواهی سلامت جسمی و روانی از مراجع صلاحیت دار پزشکی.
۴ـ قبول شدن در آزمونهای آییننامه و مهارت عملی با وسیله نقلیه مربوط.
ح ـ شرایط شرکت در آزمایشها و صدور گواهی نامه (ت ـ ۱)
۱ـ حداقل سن ۲۵ سال تمام.
۲ـ سپـری شدن حداقـل دو سـال تمام از تاریخ دریافت گواهی نامه رانندگی (پ ـ۱).
۳ ـ ارایه گواهی سلامت جسمی و روانی از مراجع صلاحیت دار پزشکی.
۴ـ قبول شدن در آزمونهای آییننامه و مهارت عملی با وسیله نقلیه مربوط.
خ ـ شرایط شرکت در آزمایشها و صدور گواهینامه (ت ـ ۲)
۱ـ حداقل سن ۲۵ سال تمام.
۲ـ سپـری شدن حداقل دو سـال تمام از تاریـخ دریافت گواهی نامه رانندگی (پ ـ۲).
۳ ـ ارایه گواهی سلامت جسمی و روانی از مراجع صلاحیت دار پزشکی.
۴ـ قبول شدن در آزمونهای آییننامه و مهارت عملی رانندگی با وسیله نقلیه مربوط.
دـ شرایط شرکت در آزمایشها و صدور گواهی نامه رانندگی ویژه وسایل نقلیه سبک عمرانی و کشاورزی
۱ـ حداقل سن ۱۸ سال تمام.
۲ـ ارایه گواهی سلامت جسمی و روانی از مراجع صلاحیت دار پزشکی.
۳ـ قبول شدن در آزمونهای آییننامه و مهارت عملی رانندگی با وسیله نقلیه مربوط.
ذـ شرایط شرکت در آزمایشها و صدور گواهی نامه رانندگی ویژه وسایل نقلیه سنگین عمرانی و کشاورزی و وسایل نقلیه فوق سنگین
۱ـ حداقل سن ۲۳ سال تمام.
۲ـ ارایه گواهی سلامت جسمی و روانی از مراجع صلاحیت دار پزشکی.
۳ـ قبول شدن در آزمونهای آییننامه رانندگی و مهارت عملی رانندگی با وسیله نقلیه مربوط.
در گواهی نامههای رانندگی ویژه، نوع وسیله نقلیهای که دارنده میتواند با آن رانندگی کند، قید میشود. برای رانندگی با وسایل نقلیه ویژهای که سرعت آنها از ۳۰ کیلومتر در ساعت تجاوز میکند، در شهرها و راههای عمومی، علاوه بر داشتن گواهی نامه ویژه، داشتن گواهی نامه (پ ـ ۱) نیز ضروری است.
تبصره ۱ـ در کلیه موارد بالا علاوه بر رعایت شرایط تعیین شده، ارائه گواهی طی دوره آموزش آیین نامه و مقررات راهنمایی و رانندگی و همچنین ارائه گواهی طی دوره کسب مهارت عملی رانندگی، از آموزشگاههای رانندگی مجاز الزامی می باشد. درخواستکنندگان یا دارندگان گواهینامههای (ب، پ و ت) که خواستار رانندگی با وسیله نقلیه دارای یدک هستند، باید آموزشهای لازم را کسب نمایند. برای وسایل نقلیه ویژه با توجه به کاربری مربوط، ارائه گواهی کسب مهارت عملکرد ویژه از مراکز مجاز یادشده الزامی است.
تبصره۲ـ راهنمایی و رانندگی میتواند در صورت لزوم آزمایش مجدد مقررات راهنمایی و رانندگی را پیش از انجام آزمون مهارت عملی از درخواستکنندگان به عمل آورد.
تبصره ۳ـ مراجع انجام معاینات پزشکی و همچنین ضوابط احراز سلامت جسمی و روانی درخواست کنندگان و هرگونه تغییر در آن به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توسط کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارتخانههای کشور، راه و ترابری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و راهنمایی و رانندگی تعیین میگردد. (پیوست شماره ۲).
تبصره ۴ـ در کلیه موارد بالا آزمون آیین نامه و مقـررات راهنـمایی و رانندگی به صورت نوشتاری و یا رایانهای انجام میگیرد.
تبصره۵ ـ مدت اعتبار انواع گواهی نامه رانندگی پنج سال است و پس از پایان اعتبار آن و در صورت احراز سلامت جسمی و روانی، برای دورههای پنج ساله تمدید میگردد. برای افرادی که سن آنها بیش از ۷۰ سال تمام باشد، لازم است سلامت جسمی و روانی هر دو سال بررسی و احراز گردد.
ماده ۲۸ـ وضعیت ظاهری درخواست کننده (نقص عضو) با گواهی سلامت جسمی و روانی صادره از مراکز پزشکی مجاز تعیین شده به وسیله افسران کارشناس تطبیق داده میشود و در صورت وجود مغایرت موضوع به کمیسیون پزشکی نیروی انتظامی ارجاع میگردد.
ماده ۲۹ـ درخواست کننده هرنوع گواهینامه رانندگی باید مدارکی را که از طرف راهنمایی و رانندگی اعلام میشود به مراجع آگهی شده ارائه کند.
ماده ۳۰ ـ مندرجات گواهی نامه رانندگی شامل نوع و یا پایه و گروه گواهینامه راننـدگی، مـدت اعتـبار، مشخصات راننده (کدملی)، نام واحـد صادر کنـنده، امضـای صادر کننده، شماره مسلسل، تاریخ و شماره صدور، عکس درخواست کننده، مهر واحد صدور و مشخصات ضروری دیگر میباشد.
ماده ۳۱ـ هرگاه درخواست کننده گواهی نامه رانندگی درآزمایشهای مربوط موفق گردد، گواهی نامه رانندگی پس از رویت مدارک لازم صادر و به او تسلیم خواهد شد. دارنده گواهینامه موظف است ظرف یک ماه پیش از پایان مهلت مقرر، برای تمدید مدت اعتبار یا تعویض آن به گواهی نامه معادل به راهنمایی و رانندگی مراجعه نماید. راهنمایی و رانندگی هنگام تمدید یا تعویض گواهی نامه، ضمن دریافت گواهی سلامت جسمی و روانی از درخواست کننده، میتواند آزمونهای لازم را از وی به عمل آورد. مأموران راهنمایی و رانندگی و پلیس راه هنگام کنترل گواهی نامه رانندگان موظفند درصورتی که تاریخ اعتبار آن سپری شده باشد، گواهی نامه رانندگی را با ارائه رسید اخذ و پس از اعمال قانون، گواهی نامه یاد شده را برای تمدید و یا تجدید به اداره مربوط ارسال نمایند. دارنده گواهی نامه موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه با مراجعه به واحد مربوط برای دریافت گواهی نامه رانندگی جدید اقدام نماید.
تبصره۱ـ دارندگان گواهی نامه پایه بالاتر در گروه مربوط، میتوانند رانندگی وسایل نقلیه موضوع گواهینامههای پایه پایینتر، به جز پایه (الف، را انجام دهند.
تبصره۲ـ دستورالعمل نحوه زمانبندی و ضوابط چگونگی انجام آزمونها، تمدید اعتبار، تجدید آزمون در صورت مردود شدن درخواست کننده و نحوه و میزان عوارض و مالیات مصوب قابل دریافت و نظایر آن از سوی راهنمایی و رانندگی تهیه و به اطلاع عموم رسانده میشود.
ماده ۳۲ـ در صورتی که دارنده گواهینامه بخواهد برای دریافت گواهی نامه از انواع دیگر اقدام نماید، موظف است در آزمونهای مربوط شرکت کند. پس از قبول شدن چنانچه گواهی نامه قبلی پیش نیاز گواهینامه مورد درخواست باشد، از درخواست کننده اخذ و گواهی نامه جدید صادر و به وی تحویل میگردد.
ماده ۳۳ـ رانندگی با هر نوع تاکسی و وسایل نقلیه عمومی در شهرها و وسایل نقلیه عمومی جادهای، علاوه بر گواهینامه رانندگی متناسب، حسب مورد، نیازمند داشتن مجوز از شهرداری و یا دفترچه کار یا برگ فعـالیت صـادره از سـوی وزارت راه و ترابری میباشد.
ماده ۳۴ـ در صورتی که گواهی نامه رانندگی مفقود شود یا از بین برود، دارنده آن میتواند درخواست صدورالمثنی نماید. پس از احراز درستی ادعای درخواست کننده، با دریافت مدارک لازم و گواهی سلامت جسمی و روانی درخواست کننده و با رعایت ضوابطی که راهنمایی و رانندگی اعـلام مینماید، گواهی نامه المـثنی صادر و به وی تسلیم میگردد.
ماده ۳۵ـ دارندگان گواهی نامههای معتبر خارجی (اعم از ایرانیان یا خارجیان) میتوانند تا شش ماه پس از ورود در ایران رانندگی نمایند. ولی در صورت تمایل به ادامه رانندگی در ایران باید پیش از سپری شدن مدت یاد شده گواهی نامه خارجی خود را به گواهی نامه ایرانی تبدیل نمایند.
تبصره ـ دارندگان گواهی نامه رانندگی کشورهای غیر از متعاهدین کنوانسیونهای ۱۹۶۸ وین (قانون الحاق ایران به کنوانسیون عبور و مرور در جادهها و کنوانسیون مربوط به علایم راهها ـ مصوب ۱۳۵۴ـ)، باید ترجمه معتبر گواهی نامه را همراه داشته باشند.
ماده ۳۶ـ تبدیل گواهی نامههای رانندگی معتبر صادر شده از کشورهای خارجی،که گواهی نامه صادره از ایران در قلمرو سرزمینی آنان برای رانندگی معتبر محسـوب میشـود و یـا آن کشور از متـعاهدین کنـوانسیونهای ۱۹۶۸ ویـن راجـع به مقررات عبور و مرور در راهها و علایم راهها به شمار میآید، با رؤیت اصل گواهینامه خارجی و با احراز سلامت جسمی و روانی درخواست کننده صوت پذیرد. در موارد دیگر تبدیل گواهی نامههای رانندگی با تایید وزارت کشور صورت میپذیرد.
ماده ۳۷ـ مأموران سیاسی و کنسولی و اعضای سازمانهای بینالمللی میتوانند برای تبدیل گواهی نامههای خود مدرک مندرج در ماده (۳۵) را از طریق وزارت امور خارجه به راهنمایی و رانندگی ارسال دارند.
ماده۳۸ـ صدور گواهی نامه مجدد برای کسانی که گواهی نامه رانندگی آنان اخذ و یا توقیف شدهباشد ممنوع است و در صورت صادر شدن از درجه اعتبار ساقط میباشد و به وسیله راهنمایی و رانندگی اخذ و ابطال خواهدشد.
ماده۳۹ـ راهنمایی و رانندگی موظف است در صورتی که گواهینامه رانندگی اشتباه یا ناقص صادر شده باشد از دارنده آن اخذ و پس از رفع اشتباه و نقص، گواهینامه صحیح را صادر و به وی بازگرداند.
ماده۴۰ـ هرگاه دارنده گواهینامه یکی از شرایط پزشکی موضوع تبصره(۳) ماده (۲۷) را از دست بدهد، موظف است حداکثر ظرف یک ماه به راهنمایی و رانندگی مراجعه نماید. راهنمایی و رانندگی دارنده گواهی نامه را برای انجام معاینات و آزمایشهای ضروری پزشکی به مراکز پزشکی مجاز معرفی مینماید. در صورتی که نداشتن شرایط و صلاحیت رانندگی ضمن آزمایش جدید محرز گردد، گواهی نامه از وی اخذ و گواهی نامه متناسب با شرایط جسمانی وی تعیین و پس از صدور به وی تسلیم میشود و در صورت نداشتن صلاحیت رانندگی، گواهی نامه ابطال میگردد.
تبصره ـ در صورت کشف نقص عضو مؤثر، از سوی مأموران راهنمایی و رانندگی و پلیس راه، گواهی نامه رانندگی اخذ و تا زمان بررسیهای پزشکی و اعلام امکان صدور گواهی نامه مجدد، دارنده گواهی نامه حق رانندگی ندارد.
ماده ۴۱ـ در صورتی که راننده به علت تکرار ارتکاب تخلفات مهم وحادثه ساز در یک سال، حدّ نصاب نمره منفی را دریافت نماید، گواهینامه رانندگی وی به استناد قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و اخذ جرایم رانندگی ـ مصوب ۱۳۵۰ ـ ، ضبط یا ابطال خواهدشد.
ماده ۴۲ـ نحوه شرایط و مسئول صدور گواهی نامه راهبران انواع وسایل حمل و نقل ریلی شهری و حومه، برابر دستورالعملی خواهد بود که به تصویب شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور برسد.
فصل چهارم ـ معاینه و آزمایش فنی وسایل نقلیه
ماده ۴۳ـ رانندگی با وسیله نقلیهای که برگ معاینه فنی معتبر نداشته باشد، ممنوع است. دارندگان وسایل نقلیه مکلفند وسایل نقلیه خویش را برای انجام معاینه فنی در مراکز فنی مجاز تعیین شده حاضر و پس از احراز شرایط لازم، برگ یا برچسب معاینه دریافت نمایند. این گواهی که مدت اعتبار آن و مشخصات وسیله نقلیه در آن درج میشود باید بر سطـح درونی قسـمت بالای سمت راست شیشه جلو و یا بر روی پلاک وسیله نقلیه، برحسـب اعلام مراجـع مربوط، نصـب یـا قرار داده شود، به نحوی که برای کنترل مأموران راهنمایی و رانندگی و پلیس راه قابل دیدن باشد.
تبصره ـ در طول مدتی که برچسب یا برگ معاینه فنی اعتبار دارد، در صورت بروز نقص فنی، مالک موظف است برای رفع نقص اقدام نماید.
ماده ۴۴ـ معاینه و آزمایش فنی وسایل نقلیه اعم است از تشخیص اصالت، سلامت زیست محیطی، فنی، تجهیزاتی و ایمنی وسایل نقلیه.
ماده ۴۵ـ ضوابط ایجاد، تشخیص صلاحیت، اختیارات، نحوه صدور مجوز و نظارت بر مراکز فنی مجاز و قسمتهایی که باید مورد معاینه قرار گیرند، براساس دستورالعملی خواهد بود که از سوی کارگروهی با مسئولیت وزارت کشور و عضویت وزارتخانههای راه و ترابری، صنایع و معادن، سازمان حفاظت محیط زیست و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تهیه و ابلاغ میشود.
تبصره ـ معاینه فنی میباید به وسیله مهندسان یا کاردانهای فنی و یا افراد با تجربه دارای گواهی انجام کار از مراجع صلاحیت دار صورت پذیرد.
ماده ۴۶ـ ستادهای معاینه فنی و مراکز معاینه فنی مجاز به منظور تشخیص اصالت خودرو در هنگام معاینه فنی ضمن هماهنگی با راهنمایی و رانندگی از کارشناسان واجد شرایط استفاده مینمایند.
ماده ۴۷ـ دورههای معاینه فنی انواع خودروها به شرح زیر میباشد:
الف ـ انواع وسایل نقلیه عمومی مسافربری و باربری در فاصلههای سه ماهه یا بیشتر.
ب ـ وسایل نقلیه متعلق به دولت، نهادهای عمومی غیردولتی مانند شهرداریها، نیروهای نظامی و انتظامی در فاصلههای سه ماهه یا بیشتر.
پ ـ وسایل نقلیه دیگر و موتورسیکلتها در فاصلههای شش ماهه یا بیشتر.
تبصره ـ خودروهای نو تا دو سال پس از تولید، نیاز به دریافت برچسب یا برگ معاینه فنی ندارند.
ماده ۴۸ـ در شهرهایی که امکانات معاینه و آزمایش فنی وجود ندارد رانندگان وسایل نقلیه عمومی باید براساس مفاد ماده (۴۷) این آیین نامه برای معاینه فنی وسیله نقلیه خود و دریافت گواهی معاینه به نزدیکترین محلی که امکانات لازم برای معاینه وجود دارد و یا محلی که از طرف مراجع صاحیت دار تعیین و اعلام شده است مراجعه نمایند.
ماده ۴۹ـ مراکز مجاز معاینه فنی برای وسایل نقلیهای که سالم و بدون نقص فنی تشخیص دادهشوند، برگ معاینه فنی صادر مینمایند. چنانچه ضمن معاینه، وسیله نقلیهای معیوب یا ناقص تشخیص داده شود، راننده یا مالک تنها میتواند وسیله نقلیه را تا تاریـخی که در برگ اجـازه نامه صـادر شده به وی تسلیم میگردد، به تعمیرگاه یا توقفگاه منتقل سازد.
تبصره ـ چنانچه وسیله نقلیهای بدون اصالت تشخیص داده شود، ضمن صادر نکردن برگ معاینه فنی، مراتب به مراجع انتظامی اطلاع داده میشود.
ماده۵۰ ـ ستاد معاینه فنی خودرو، شهرداریها و سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با همکاری نمایندگان سازمان حفاظت محیط زیست و نیروی انتظامی موظفند بر نحوه عملکرد مراکز صدور برگ معاینه فنی براساس دستوالعمل موضوع ماده (۴۵) نظارت مستمر اعمال نمایند و در صورت مشاهده رعایت نکردن ضوابط و مقررات مربوط، برای جلوگیری از ادامه تخلف و رفع آنها اقدام و در صورت تکرار، مجوز مرکز برای انجام معاینه و صدور برگ معاینه ابطال میگردد.
ماده ۵۱ ـ تا پایان برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، در شهرهایی که تجهیزات کامل انجام معاینه فنی وجود ندارد، مراکز مجاز معاینه فنی میتوانند با تایید کارگروه موضوع ماده (۴۵) برای انجام معاینه فنی با رعایت حداقل شرایط مورد قبول شورای هماهنگی ترافیک استان، اقدام نمایند.
ماده ۵۲ ـ برگ و برچسبهای معاینه فنی مورد استفاده در مراکز مجاز معاینه فنی سراسر کشور براساس طرح نمونه مورد تایید کارگروهی متشکل از سازمان شهرداریهای کشور، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، راهنمایی و رانندگی و سازمان حفاظت محیط زیست میباشد.
تبصره ـ برگ و برچسب معاینه فنی که از طریق ستاد معاینه فنی و مراکز مجاز صادر میشود، در سراسر کشور معتبر است.
ماده ۵۳ ـ در مواردی که حرکت وسیله نقلیه در راههای عمومی طبق نظر کارشناس راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه به علت معایب و نواقص فنی، خطرناک تشخیص داده شود ضمن اعمال قانون، پلاک آن اخذ، و با نصب پلاک تعمیری به تعمیرگاه اعزام میشود. پس از رفع عیب و نقص فنی لازم است مالک و یا نماینده قانونی وی برای پس گرفتن پلاک به راهنمایی و رانندگی محل مراجعه نماید.
فصل پنجم ـ تجهیزات
بخش اول ـ تجهیزات وسایل نقلیه موتوری
ماده ۵۴ ـ اشخاص حق ندارند وسیله نقلیهای را که لوازم و تجهیزات یاد شده در مقررات و روش اجرایی تأیید نوع وسایل نقلیه موتوری و تریلرهای آنها، موضوع استاندارد ملی ایران و این فصل را نداشته یا دارای لوازم و تجهیزات مخالف آن باشد، در راههای عمومی برانند و یا این گونه وسایل نقلیه را برای رانندگی در اختیار دیگری بگذارند. در صورت وجود مغایرت بین مفاد این فصل و استاندارد ملی، ملاک عمل استاندارد ملی مربوط میباشد.
ماده۵۵ ـ کلیه وسایل نقلیه و یدککشها و تراکتورهای بارکش حداقل باید دارای چراغهایی به شرح زیر باشند:
الف ـ دو چراغ بزرگ با نور سفید یا زرد با قابلیت تبدیل به نور بالا و پایین در دو طرف جلو.
ب ـ دو چراغ جانبی کوچک با نور زرد یا سفید برای تشخیص عرض جلو وسیله نقلیه در منتهیالیه هر یک از دو سمت جلو.
پ ـ دو چراغ جانبی کوچک با نورقرمز برای تشخیص عرض عقب وسیله نقلیه در منتهیالیه هر یک از دو سمت عقب.
ت ـ دو چراغ کوچک با نور قرمز برای توقف (چراغ ترمز) در عقب وسیله نقلیه که همزمان با گرفتن ترمز روشن شده و از فاصله ۳۵ متری دیده شود.
ث ـ یک چراغ کوچک با نور سفید در عقب برای تشخیص شماره پلاک. نور این چراغ باید برای تشخیص شماره پلاک از فاصله۲۵ متری کافی باشد.
ج ـ دو چراغ کوچک به رنگ سفید یا زرد برای نشان دادن حرکت با دنده عقب (چراغ دنده عقب). این چراغها باید به طوری نصب گردد که تنها هنگام راندن به عقب روشن شده و خیرگی و ناراحتی برای چشم دیگر استفاده کنندگان از راه فراهم ننماید.
چ ـ دو چراغ راهنمای الکتریکی یا الکترونیکی با نور زرد در دو طرف جلو و دوتای دیگر از آن با رنگ قرمز یا زرد در دو طرف عقب برای اعلام قصد گردش به چپ یا به راست و یا تغییر خط حرکت. نور این چراغها در روز باید از فاصله ۳۵متری قابل دیدن باشد.
ح ـ یدک و نیمه یدکهای متصل باید دارای چراغهای مندرج در بندهای (ت) و (ث) و (ج) و دو راهنمای عقب موضوع بند (چ) این ماده باشند. اگر وسیله نقلیهای دارای چند یدک زنجیری باشد چراغهای یادشده باید در عقب آخرین یدک نصب گردد.
خ ـ دو چراغ چشمک زن درجلو و دو چراغ چشمک زن در عقب که به طور همزمان برای اعلام هشدار، احتیاط و یا خطر به رانندگان دیگر به کاربرده میشوند.
تبصره ۱ـ به کار بردن چراغهای جانبی در وسایل نقلیه طویل، موضوع بند (۳۵) ماده (۱) الزامی است.
تبصره ۲ـ وسایل نقلیه سواری که پس از ابلاغ این آیین نامه تولید میشوند باید دارای یک چراغ ترمز در پشت شیشه عقب (چراغ ترمز سوم) باشند.
ماده ۵۶ ـ نور چراغهای کوچک جلو و خطر عقب باید در شرایط جوی معمولی از فاصله ۱۵۰ متری دیده شود. نور چراغهای راهنما و ایست نبایستی خیره کننده باشد.
ماده ۵۷ ـ سامانه روشنایی چراغهای وسیله نقلیه باید طوری تعبیه و تنظیم گردد که هر وقت راننده چراغهای جلو و یا چراغهای کمکی را روشن نماید چراغهای عقب نیز همزمان روشن شود.
ماده ۵۸ ـ ارتفاع چراغهای جلو نباید از ۱۳۵ سانتیمتر بیشتر و از ۷۰ سانتیمتر کمتر باشد. ارتفاع چراغهای عقب نیز نباید از یک متر بیشتر و از ۵۰ سانتیمتر کمتر باشد.
ماده ۵۹ ـ چراغهای بزرگ جلو باید دارای وسیله تبدیل نور باشند که تابش نور را به بالا یا پایین به ترتیب زیر عوض کنند:
الف ـ نور بالا (چراغ رانندگی) باید طوری تنظیم گردد که به وسیله آن وجود اشخاص یا اشیا از فاصله ۱۵۰متری تشخیص داده شود.
ب ـ نور پایین (چراغ عبور) باید به نحوی تنظیم شود که به وسیله آن اشخاص یا اشیا از فاصله ۳۵ متری مشخص شوند.
ماده ۶۰ ـ کلیه وسایل نقلیه انتظامی، بازرسی، امدادی و خدماتی ویژه باید در مرتفعترین نقطه خود دارای چراغ خطر گردان همراه با آژیر که تولید ص%D